Koncert muzyki kameralnej
14 maja 2024 r., godz. 18.00
Muzeum Ziemi Lubuskiej
(al. Niepodległości 15, Zielona Góra)
wstęp wolny
Coroczny koncert muzyki współczesnej to już tradycja w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Tym razem, oprócz kompozytorek i kompozytorów reprezentujących Zieloną Górę i Poznań, zaprosiliśmy do współpracy także twórców ze Szczecina.
W programie znalazły się kompozycje instrumentalne: utwory na wiolonczelę i fortepian, fortepian solo, a także pieśni do słów Cypriana Kamila Norwida. W tytułach kompozycji znajdziemy odwołania do barw, cieni i poetyckich inspiracji, a grono wykonawców reprezentuje wszystkie trzy ośrodki: Milena Palkaj – fortepian (Szczecin), Wojciech Kaszuba – wiolonczela, Maria Koszewska-Wajdzik – fortepian (Poznań), Maciej Straburzyński – bas-baryton i Monika Hanus-Kobus – fortepian (Zielona Góra).
Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademią Sztuki w Szczecinie. Koncert poprowadzi studentka Instytutu Muzyki, Natalia Witwicka.
Patronaty: Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
Program koncertu:
Piotr Gryska – Toccata na fortepian (2015)
Agnieszka Zdrojek-Suchodolska – „Gra cieni 3” na wiolonczelę i fortepian (2024) - prawykonanie
Stanisław Leśniewski - Trzy pieśni do słów Norwida na baryton i fortepian (2024) - prawykonanie
Artur Cieślak - I Sonata fortepianowa "Post-Neo" na lewą rękę (2013, zrewid. 2014)
Katarzyna Taborowska – „Czarno-Białe” na wiolonczelę i fortepian (2024) – prawykonanie
Katarzyna Kwiecień-Długosz – Płatki „Białych kwiatów” do słów C. K. Norwida na baryton i fortepian (2023, wybór) - prawykonanie
Serdecznie zapraszamy!
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z koncertu
Barwy, cienie, wersy - i studentów impresje z koncertu muzyki… zaskakującej!
Miesiąc temu, piętnastego maja, w Muzeum Ziemi Lubuskiej, odbył się szósty już koncert kompozytorski - tym razem współorganizowany przez Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego, Katedrę Kompozycji poznańskiej Akademii Muzycznej i Wydział Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie. Do naszego miasta zawitali muzycy z wyżej wymienionych ośrodków - Wojciech Kaszuba i Maria Koszewska-Wajdzik - instrumentaliści z Poznania oraz Milena Palkaj - pianistka ze Szczecina. Wystąpili też pedagodzy naszej uczelni - pianistka Monika Hanus-Kobus i baryton Maciej Straburzyński. Wśród publiczności znaleźli się studenci Instytutu Muzyki. Kilkoro z nich postanowiło podzielić się swoimi przemyśleniami:
Koncert pt. „Barwy – Cienie – Wersy” był złożony z kompozycji instrumentalnych oraz pieśni do słów Cypriana Kamila Norwida. Jako pierwsza zaprezentowana została „Toccata na fortepian” Piotra Gryski. Utwór jest atonalny, posiada liczne elementy wirtuzowskie; wymaga od wykonawcy techniki oraz dobrej kondycji fizycznej. Został wykonany przez Milenę Palkaj. Następnie zabrzmiała kompozycja Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej „Gra cieni 3” na wiolonczelę i fortepian. Wykonali ją Wojciech Kaszuba i Maria Koszewska - Wajdzik. W utworze można było usłyszeć bardzo ciekawy dialog tych instrumentów oraz szerokie zastosowanie możliwości wiolonczeli: glissanda, flażolety, a nawet dźwięki przypominające „trąbiącego słonia”. Trzecim utworem były kompozycje Stanisława Leśniewskiego - „Trzy pieśni do słów Norwida” na baryton i fortepian. Pomimo zróżnicowanych charakterów złożyły się w jedną całość. Partia fortepianu w piękny, choć nieoczywisty sposób towarzyszyła wokaliście. W drugiej pieśni barwa fortepianu została zmieniona poprzez włożenie do środka drobnych instrumentów perkusyjnych. Partia wokalna wymagała od śpiewającego dobrej kondycji - pojawiały się sekwencje bardzo szybkie i energiczne. Pieśni zostały wykonane przez Macieja Straburzyńskiego i Monikę Hanus-Kobus.
Miłosz Mokrzycki
(student I roku studiów magisterskich kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej)
Na program koncertu złożyło się sześć utworów. Mogliśmy usłyszeć kompozycje pedagogów Uniwersytetu Zielonogórskiego - Katarzyny Kwiecień-Długosz i Stanisława Leśniewskiego, wykładowców Akademii Muzycznej w Poznaniu - Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej i Katarzyny Taborowskiej, a także twórców z Akademii Sztuki w Szczecinie - Piotra Gryski i Artura Cieślaka.
Milena Palkaj podjęła się drugiego, jeszcze bardziej imponującego, atonalnego i piekielnie trudnego wykonania - przynajmniej z perspektywy słuchacza - I Sonaty fortepianowej „Post-Neo” na lewą rękę Artura Cieślaka z roku 2013. Zaprezentowała się fenomenalnie - w całości wyłączyła z użytku prawą rękę i pokazała absolutny kunszt wykonawczy ręki lewej. „Czarno-Białe” na wiolonczelę i fortepian, kompozycja Katarzyny Taborowskiej z roku 2024, zderza ze sobą świat diatoniki białych klawiszy oraz pentatoniki czarnych. „Płatki Białych Kwiatów” do słów C. K. Norwida na baryton i fortepian, skomponowane w 2023 roku przez Katarzynę Kwiecień-Długosz, to cykl sześciu pieśni, z których usłyszeliśmy cztery: „I. Zachariasz”, „II. Kamienie”, „III. Wyścig” oraz „IV. Cisza”. Trzy z nich miały tu swoje prawykonania, zaś „Cisza” została wcześniej zaprezentowana na Festiwalu Polskiego Radia Chopin. Mieszanie falsetu z płynnym przejściem w rejestr piersiowy było doskonałym zwieńczeniem koncertu. Pieśni brawurowo wykonali śpiewak - Maciej Straburzyński oraz pianistka - Monika Hanus-Kobus.
Jakub Ostaszewski
( student III roku studiów licencjackich kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej)
Kompozycje, których mogliśmy wysłuchać miesiąc temu, operowały materiałem dźwiękowym, który może zaskoczyć słuchacza obcującego głównie z muzyką klasyczną minionych epok. Wydarzenia, podczas których prezentowana jest sztuka najnowsza, często skłaniają do refleksji. Jeden ze studentów, zainspirowany wysłuchanymi utworami, podzielił się następującą refleksją:
Muzyka, jaką zagrano, na pewno jest inna, ale nie w negatywnym ujęciu. Utwory współczesne, jakich miałem okazję dotychczas wysłuchać, wydają się wplątywać w przebieg zupełnie od siebie odmienne wątki, wzbudzające różne uczucia - takie, których rzadko ma się okazję doznać słuchając muzyki poważnej. Tematy, pomimo odmienności, są ze sobą w jakiś sposób powiązane, tworząc „paradoksalnie logiczną” całość. To coś jakby połączyć puszki nitkami, albo przeglądać album ze zdjęciami. To bawienie się dźwiękami, fakturami, czysta kreatywność i oryginalność. Niektóre utwory były bardziej perkusyjne, inne raczej budowały nastrój. Poczułem też klimat muzyki ludowej, znalazła się nutka elegancji, ale były też momenty po prostu zaskakujące! Kompozycje najnowsze mogą być ciekawe, kiedy są wykonywane na żywo. Pomimo tego, że jestem otwarty na różnorodności, raczej nie mógłbym iść przez miasto, słuchając takiej muzyki…
Krzysztof Jakubowski
(student I roku studiów licencjackich kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej)
Koncert został powtórzony 15 maja w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a także 17 maja w Akademii Sztuki w Szczecinie. Zapraszamy Państwa za rok, na kolejną odsłonę, ale też do słuchania muzyki, w tym najnowszej, per se, nie tylko w tle!
Studenci pracowali pod opieką dr Stanisława Leśniewskiego